tisdag 3 september 2013

Loviisa

Lovisa, en liten stad ca 85 km öster om Helsingfors.
Helt ny bekantskap för mig och jag måste erkänna att
jag blev förälskad. Jag vill se mer...
Nu var det ett evenemang i staden och det var
mycket folk i rörelse, vi hittade en plats att ställa bilen på.
Köade en stund för en matbit.
Sedan ut i vimlet.
Vill ha, vill ha...vill ha.
Gamla prylar, kaffepannor, brickor, resväskor...
hinkar, symaskiner och annat smått och gott.
Hittade några fina emaljskålar och försökte blunda för
resterande saker. Som sagt...vill ha...
Leta efter bankomat för mer kontanter kändes inte
aktuellt, vi var ju på väg hem.

Loviisan Wanhat Talot- Lovisas Historiska Hus
Ett evenemang där privatpersoner öppnar 
sina hem för allmänheten. Nytt möter gammalt.
Vackra trähus i vacker miljö. Vilket ypperligt sätt att bli
inspirerad på, att få uppleva och se rum efter rum i
det verkliga livet! 
Bloggvärlden är ett sätt att få inblick och nya ideér till hemmet på.
Men det här...att kunna gå in i människors hem och trädgård,
är unikt och helt fantastiskt!

Roliga detaljer...färger, möbler, rum, tapeter...
fönster, dörrar, tak, prylar..

Närmare 40 (!) hem hade dörrarna öppna...
därutöver alla dessa gårdsloppisar, antik och retro butiker,
hantverk...och jag vet inte vad...Ville ju se ALLT.
Tyvärr hann vi bara med sex stycken hembesök innan
vi var tvungna att återvända till bilen för att hinna med båten.

Här gällde de att ta bilder snabbt för vissa 
gårdar kunde det vara trångt om saligheten...
Ta på sig blå plastöverdrag på fossingarna på flera
av gårdarna
när solen visade sig på sitt bästa humör,
ökade på fuktighetsgraden på huden och den lilla
klockan som tycktes springa framåt i rask takt...
ja den hade jag helst av allt velat glömma.

Det här var riktigt kul, i alla fall
för oss som tycker om gamla hus med charm.
Och jo...det kommer fler bilder i nästa inlägg :-)


Inga kommentarer: