lördag 29 juni 2013

I krokarna

Lite frustrerande är det, att inte riktigt ha orken
att fixa och dona på grund av en eländig 
förkylning som jag åkt på. Som tur är så brukar det
gå ett par år mellan dessa snorhistorier, jag kan inte påstå
att jag är överförtjust i detta tillstånd. Nysa, frysa
i sommarvärme. Suck.
Men en liten energikick fick jag...
och det kan man tacka den gamla krattan för.
Ljuslyktan i björknäver med ett glas i finns det två av,
de äro fyndade på loppis. Passar bra inne i bastumiljö.

Möblerade om lite utanför bastun.
Tog bort en pinnsoffa och järnkrokar.
Flyttade på bastuvimpeln som tidigare hängde
på väggen och nu får hänga från taket.
En annorlunda pall med skön form är ett loppisfynd
med en kul historia, om den stämmer.
När jag köpte den och stod vid kassan så frågade
kassörskan om jag hade vetskap om vad den använts till?
Tyvärr så hade jag inget svar på den frågan och inte
heller kassörskan som även hon tyckte pallen var fin
med en härlig patina. Så råkade en gammal dam
höra oss prata om detta och sa sig veta användningssyftet
med denna pall. Enligt damen så har man
 använt dessa vid förlossningar förr i tiden! 
Det är väl en häftig förklaring och det är en 
mäktig tanke om det fötts ett barn med hjälp av denna
pall, vilket inte är en omöjlighet med tanke på
form och höjd, samt greppvänlighet vid eventuell krystning.
Hisnande tanke eller hur? :-)

Första redskapsfyndet har tagits åter i bruk.
Denna vackra fina träkratta(?) är helt underbar i mina ögon.
Har länge letat efter liknande på loppmarknaden men
inte sett en enda, och nu har jag två stycken! :-)
Krattan tvättade jag ren med lin såpa, vars doft
jag lyckligtvis känner trots min snoriga näsa.
Hädanefter agerar krattan som hängare
 för badlakan med mera...

Spegel med återanvänd gummiram ger lite karaktär
i tillvaron, speciellt om man själv kikar in i den ;-)

Här kan man ana hur pallen är formad. 
Fina glasflaskan som jag tog till vara
får stå som dekoration. Basturuskan är väl
förbrukad.

Vedkorgen får även den stå framme och vara fin...


Inga kommentarer: