onsdag 19 juni 2013

Fladdrande tankar


Som kvällstidningarnas nyhetstorka på sommartid,
kan det skrivna ordet ibland vara lite torrt.
Vätskebrist kanske...
Tanken som flyger in som en sommarvind, lätt
som en fjäder...glad som ett litet barn, landar en kort stund
och flyger ut igen dansandes på solens strålar.
Vad var det jag skulle göra?
Ser en fjäril fladdra förbi, hör hungrigt pipande
i fågelbon och alla familjens fyrbenta hårbollar är någonstans
i skuggan och drömmer sött. Gräset är grönt och myrorna
är flitiga. Jag borde skaffa mig nya sandaler, för de gamla
har fötterna slitit ut. Jag lånar mannens, går ut i det mjuka gröna.
Där kom tanken in igen, vänder mig om...hämtar
det jag ska och ser lilla kattfröken ligga i sin korg och sussar
sött, klappar lite försiktigt på den mjuka pälsen och hör
ett elektroniskt pip. Är du klar?
Skriver svar ja. Tar kameran med mig ut och sätter 
mig på stolen som maken snickrat ihop och hoppas få en 
glimt av flitiga föräldrar som matar sina små i fågelholken
som finns på väggen under taket.
Plåtburken med fyra hjul rullar sakteliga fram uppåt backen,
vänder om och stannar till. Där väntar min mor,
min syster och sovande gossebarnet, jag kliver in i
fordonet som tar oss ut på dagens utflykt...


Inga kommentarer: