onsdag 7 augusti 2013

Kära minnen

Kära barndomsminnen.
Önskar jag hade förmågan att resa tillbaka i tiden.
Att få vara med farmor och farfar en stund.
Att sitta med på mjölkkärran då vi hämtade
dagens post som kom till grannhuset som 
är runt en kilometer bort. 
Att sitta på fåtöljen bredvid den stora
rörradion och lyssna på musik och människor
som pratade, och förundras hur människorna fick
plats inne i radion?!
Att leka med mina leksaker som samlats
i en större papplåda på trähjul som
gjorts till mig. 
Bläddra i gamla damtidningar och bli 
något förskräckt över att en före detta Miss Finland
drabbats av babyfeber, något jag trodde var en
allvarlig sjukdom.
Klippa klippdockor som jag sparade i en prydlig
hög i en lakritslåda.
Snurra runt på prydnadskvarnens vingar
som spelade på melodin...Tulpaner från Amsterdam...
Att gå på stadens marknad och hoppas på att
få köpa mig en lott vid några av bilarna som 
stod på rad med allehanda små fina ting på motorhuven.
Minnas glädjen när jag vann
 en liten liten portmonnä i skinn.
Att än en gång få smaka på farmors goda 
hembakade bullar...
Tänk om man ändå kunde ta sig en resa
bakåt i tiden, om bara för en stund...


Inga kommentarer: