torsdag 4 juli 2013

Kram till salu?

Det var länge sedan jag råkat på dörrförsäljare.
Mycket beror nog på att man nu bor ute på landsbygden
och avstånden mellan grannar och andra hus
är betydligt längre än den var bakåt i tiden då jag bodde
i ett flerfamiljshus i staden. Jag trivs med tillvaron på landet,
där det för det mesta råder frid och fröjd.
Nu satt jag i bilen och väntade på maken, i ett affärscentra
i en annan stad. Så går en kvinna förbi, backar några steg och viftar
glatt med en ros utanför vår bil. Jag vinkar nekande att jag inte
är intresserad, för det var ju första tanken som slog mig...
hon vill ha pengar.
Kvinnan var väldigt angelägen så jag öppnade dörren något
på glänt, varpå hon jätteglatt säger Hej!..ger mig rosen
och kramar mig med orden välsigne dig...öh? 
I nästa stund har jag ett vykort i handen med nån historia
om en sjutton år gammal son...mer läste jag inte, gav tillbaks
rosen och sa att den får du behålla. 
Kanske gjorde jag fel, men...
Jag kan bidra med en peng till behövande, jag skänker
kläder och prylar till försäljning. Det är mitt val.
Om jag nu sagt till kvinnan att jag inga pengar har (kontanter)
så hade hon nog inte trott på mina ord. Men det är ju sant.
I dagsläget använder jag oftast kontokort och sist gång jag hade
lite kontanter i portmonnän, så gav jag det till systerdottern
bara för att jag tycker om henne så mycket. 
Från henne fick jag en genuint glad kram.
Det är kanske där skillnaden ligger?
Att få en kram från en vilt främmande människa
när jag sitter i en bil, ja det är väl ganska trevligt. Men när 
jag förväntas betala för rosen och kramen efteråt...nja.
Man känner sig lurad på något sätt. 
Ett föraktfullt ansiktsuttryck när man sagt nej, kan göra mig
illa berörd och trots att jag vet att min portmonnä
är tom på kontanter...så kan jag få känslan av att kvinnan
inte tror på mina ord.

Inte alltför längesedan var det en mycket äldre kvinna
som satt utanför ett resecentrum, man fick intrycket 
av att hon inte hade så gott ställt. Jag tyckte mig höra
att köp mig kaffe...Det var en kall dag och jag kan höra
lite galet ibland..heh.
Återigen var det bristen på kontanter som bidrog 
till känslan att inte bli trodd när man sa att vi inte har
pengar att skänka. Sa till maken att jag tyckte 
verkligen att hon sa sig vilja ha kaffe, varpå vi gick 
in på resecentrat där maken köpte kaffe med kort...
Vi gick tillbaks till kvinnan med rykande varm dryck denna
kalla dag, varpå hon snäste..."jag vill INTE ha kaffe!
Jag vill ha pengar!" Kaffet fick vi dricka upp själva...
Det är en svår balansgång mellan att vara berörd och oberörd.
Eftersom jag nu skriver om det här så berör det mig
i och med att jag minns dessa enstaka händelser som efterlämnar
sig en något bitter eftersmak...


Inga kommentarer: